A mesék rendkívül fontos szerepet játszanak a gyermekek életében, hiszen segítenek megérteni számukra a körülöttünk lévő világot. A mesék fejlesztő hatása miatt megtanulhatják, hogy hogyan kezeljék az alapvető emberi konfliktusokat, az egészséges emberi vágyak és kapcsolatok kifejezését. Bár a mesékben vannak irreális megjelenítések, az összhatás mégis képes pozitív képet mutatni. Emellett olyan alapvetően fontos üzeneteket közvetít a mese, amelyek kiemelt jelentőséggel bírnak a gyermekek érzelmi és mentális fejlődésében. Ezeknek a készségeknek a megszerzése végső soron befolyásolhatja a kicsik egészségét, életminőséget, értékrendjét, illetve akár még a meggyőződésüket is adott témák tekintetében a jövőben.
Mikor kezdd el a mesés fejlesztést?
Már akkor mesélhetsz a gyermekednek, amikor még nem tud beszélni. Ugyan csecsemőkorban még nem képesek felfogni a mesék értelmét, mondanivalóját, de a nonverbális jeleket, a hanglejtést, a tónusokat, a gesztusokat és a gyakran ismétlődő szavakat már ilyenkor is érzékeli. Beszélj a gyermekeddel például pelenkázás közben, mondd el neki, hogy mi történik vele, hogy hamarosan készen vagytok, mit fogtok csinálni utána, vagy elmesélheted mi történt veletek aznap. A sztorik javarésze nem kell, hogy különleges eseményekről szóljon, bőven elegendő a mindennapi történések keretbe foglalása: öltözködés, reggelizés, játszótéri kalandok, fürdés… stb. A legfontosabb, hogy mesélés közben együtt vagytok és érzi azt, hogy fontos számodra. Közben használj bátran intenzív hanglejtést, gesztusokat és mimikákat. A mesék figyelemfejlesztő hatása több érzékszervre is befolyással bír.
3-4 éves korban következhetnek a népmesék, a tündérmesék. A történetmesélés nemcsak a testi és lelki fejlődéséhez elengedhetetlen eszköz, de a beszédkészség szempontjából is fontos. A korosztályhoz illő mesék olyan szókinccsel rendelkeznek, amelyek le tudják kötni a kisgyerekek figyelmét és könnyen megtanulhatók számukra. Fontos, hogy a mese a gyermek által megjelenített belső képekben rajzolódjon ki. Ezek a belső képek lesznek aztán a kulcsai a szorongások, valamint a problémák oldásának. Ne változtass a mese részletein, hiszen minden elem lényeges szereppel bír a szorongások oldásában, még a rossz részek is. Képes mesekönyv olvasása esetén hagyd, hagy nézze a képeket, amíg érdekli.
A nehezebb helyzeteket, mint például egy betegséget, egy óvoda váltást, költözést, esetleg a kedvenc háziállat elvesztését is könnyebb feldolgozni számukra meséken keresztül. Ezekhez a történetekhez érdemes használni kiegészítőket is. Így egyszerűbb lesz számukra vizuálisan nyomon követni a történéseket és megérteni a mögöttes tartalmat. A bábok például nagyszerű segítséget nyújtanak, az apró ujjbáboktól egészen a kesztyűbábokig.
Milyen eszközökkel fejti ki fejlesztő hatását a mese?
A meséket, történeteket sokféleképpen adhatjuk át, mesélhetjük el. Költeményben, dalban, mozgással, képek segítségével, színdarabok formájában és még ott vannak a viccek is. A történeteket megoszthatjuk másokkal filmek, bábozás és tánc segítségével. De használhatunk diavetítőt, ahol a diafilm lényegesen több teret enged a fantáziának, mint a tévében nézhető rajzfilmek. Fontos még megemlíteni, hogy mesélni nem csak alvásidőben lehet. Ez egy kellemes időtöltés mesélőnek és hallgatónak egyaránt, a nap bármely szakában.
Ami mindig jól jöhet – nemcsak meséléshez – az egy kényelmes puhasarok, ahol kedvére elhelyezkedhet a gyerkőc egy diafilm vagy egy mese erejéig. A nagyobbacskák pedig egy vidám babzsákfotelből hallgathatják a történeteket, amelyeket később akár le is rajzolhatnak. Nekünk a mesemondás mellett nincs más dolgunk, mint ügyelni rá, hogy mindig legyen rengetegféle színes ceruza, zsírkréta a kezük ügyében, amivel alkothatnak és kifejezhetik az érzéseiket a papíron.
A mesemondás és a történetalkotás fontossága
Talán a valós és elképzelt történetek tesznek azzá bennünket, akik vagyunk, hiszen ezek mindannyiunk életét átszövik, de különböző formákban. Habár egyesek azt gondolják, hogy a mesemondó szerep csak az íróké, a sámánoké és a falubeli időseké, a valóság az, hogy mindannyian mesemondók vagyunk életünk legelső pillanatától kezdve. A történet bennünk él, folyamatosan gyarapszik és hordozzuk amerre járunk. A történetek elbeszélése nagyon fontos társadalmi, érzelmi és kognitív fejlődésük, különösen a kommunikáció és az írás-olvasás szempontjából. Az is jó, ha a gyerekek megértik, hogy a könyvek hasznos információforrást jelentenek, és hogy a jó olvasási készség fontos a jövőbeli életük sikere szempontjából. Az olvasás segíti a gyermekeket a magabiztos fellépésben, az érzésekkel és a nyelvvel való megbirkózásban, valamint a hatékony tanulásban is.
A mese fejlesztő hatása tehát semmiképpen nem elhanyagolható, értékes és szórakoztató a mesemondónak és hallgatóságnak egyaránt. Ahhoz, hogy a gyermeked minél gazdagabb szókinccsel rendelkezzen, nem kell mást tenned, csak időt fordítani a mondókákra, mesélésre, verbális vagy nonverbális kommunikációra, és igen rövid idő alatt elősegítheted, hogy új szavakkal ismerkedjen meg a gyermeked, amiket aztán fokozatosan megtanul helyesen alkalmazni is.