Világunk hajlamos arra, hogy díjazza az extrovertált viselkedést. A modern világ hősei az excentrikus emberek, köztük gyakran a színészek, énekesek és sportolók, sőt, animált szuperhősök hihetetlen szuperképességekkel. Rajtuk keresztül éljük meg és ünnepeljük az egyéni teljesítmény diadalát. A közösség érdeke, a kollektivizmus értékrendje messze elmarad az individualizmus mögött. A visszahúzódó gyermek azonban nem feltétlenül kollektivista, ugyanúgy lehetnek individualista törekvései és igényei. Ezek megvalósításában viszont éppen az extrovertált tulajdonságok hiányában nehezített pályán indul a nála sokkal kiáradóbb társaival szemben.
Hogyan segíthetjük a visszahúzódó gyermek mindennapjait?
Először is, meg kell ismernünk őt és az igényeit, és ezeket nem szabad alávetni sem a saját, sem a tágabb környezetünk elvárásainak. A befelé forduló gyermek “szuperképességeinek” – erős fókusz, szervezőkészség, kiváló megfigyelőképesség és elemzőkészség, gazdag érzelmi világ, erős empátia – kibontakoztatásához nekünk kell módosítani a megszokott metódusokat.
A visszahúzódó gyermek igényeinek és képességeinek elismerése, támogatása
Nem kell noszogatni, hogy de igenis menjen játszani a többi gyerekkel.
- Sokkal inkább ismerjük el – szóban is! – hogy megértjük az egyedüllét iránti igényét,
- ugyanakkor, ha bármikor úgy dönt, hogy mégis csatlakozik, azt csakis önszántából tegye, ne a mi kedvünkért.
- A megfigyelésre és elemzésre alapozó, logikai képességet fejlesztő játékokkal sikerélményt szerezhet, ezért érdemes otthon a közös időt ezzel eltölteni.
Stabil érzelmi támasz nyújtása
A befelé forduló gyerek egyes helyzetektől szó szerint retteghet, főleg, ha idegen emberekkel kell találkoznia, előttük szerepelnie. Lehet ez egy iskolai rendezvény, vagy egy nagyobb családi találkozó. Érdemes beszélgetni az eseményről, hogy megismerje, hozzászokhasson a gondolathoz, és hogy pontosan tudja, mit kell tennie és hogyan. A szülő jelenléte érzelmi biztonságot nyújt a számára a rendezvényeken.
Ugyanakkor a gyermek akár tiltakozhat is a pátyolgatás ellen:
- Fel kell tehát ismerni, hogy meddig lehet elmenni a támogatásban, hiszen az önállóságát kérdőjelezheti meg, ha helikopterként zümmögünk körülötte.
- Nem szabad helyette beszélni, cselekedni, kivenni a kezéből az irányítást, főleg nem mások előtt. Megegyezhetünk például egy közös jelben, amivel jelezni tudja számunkra, hogy szüksége van a segítségünkre.
Különböző szerepjátékokkal gyakorolhatjuk vele az otthon biztonságos környezetében a szociális érintkezés szabályait és a kommunikációt.
Ilyen játék lehet például:
A tanárokkal való egyeztetés
A leggyakoribb kifogás, hogy a tanárok nem érnek rá egyenként foglalkozni a gyerekekkel, mondván, hogy ha a gyermek nem képes gyorsan alkalmazkodni a változó körülményekhez és a teljesítményorientált elvárásrendszerhez, akkor le fog maradni. Támogatás nélkül valóban meg is történhet ez a forgatókönyv.
De, a tanárokkal közösen ki lehet dolgozni egy, a többi introvertált gyermek számára is alkalmas metódust, például, hogy privát feleléssel, vagy írásban nyújthassák be az elméleti és gyakorlati tudást felmérő teszteket.
A felelés, mint nyilvános szereplés a befelé forduló gyermek számára komoly megpróbáltatás. Gyakran le is fagy és annak ellenére kap rossz jegyet, hogy valójában tudja a válaszokat, hiszen csak a számonkérés formai követelményeinek nem tud megfelelni.
Az egyedüllétre szánt idő megtervezése
A visszahúzódó gyermek számára érdemes már idejekorán kialakítani egy követhető és praktikus napirendet, amiben a magányos, mégis üdítő énidő támogatást nyújt a társas interakciókkal töltött iskolai órák után.
A társas kapcsolatok építése, támogatása
Mindenkinek szüksége van barátokra, és a visszahúzódó gyermek igen körültekintően választja meg azokat. Érdekes módon ezek a barátok sokszor kerülnek ki az extro gyerekek közül, hiszen kiáradó vidámságuk, lendületük, kreativitásuk, kalandvágyuk vonzó – és egyben fárasztó is – a visszahúzódó gyermek számára.
A társas kapcsolatok építését a szülő – a gyermeket bevonva természetesen – születésnapi ünnepséggel, kerti partival, vagy egyszerű ebéd meghívással tudja támogatni, ami több előnnyel is jár.
- Megismerheti gyermeke barátait.
- A gyermek a saját, biztonságos környezetében, házigazdai pozícióban fogadhatja a barátait, ami mindenki számára egyértelmű helyzetet teremt.
- A gyermek kibontakozhat, és megmutathatja azt az oldott, vidám, kreatív oldalát is, amit az iskolában nem tud vagy nem mer.
- Ezzel erősítheti a szociális készségeit, a gyermekközösségben elfoglalt helyét és szerepét, vagy akár meg is változtathatja azt.
Arra azonban ügyelni kell, hogy nem szabad erőltetni a társadalmi interakciókat. Ha a gyerek nem akar szülinapozni, akkor ne szervezzünk neki bulit, mert kényelmetlenül, sőt, akár kihasználtnak fogja magát érezni.
A visszahúzódó gyermek másfajta bátorítást igényel, de a vele és a tanárával folytatott őszinte beszélgetések nemcsak a tanulásban támogatják, de abban is, hogy csodálatos, önálló és sikeres felnőtté válhasson.