A szem és a kéz összehangolt irányítása, mozgatása nélkülözhetetlen a mindennapi tevékenységek precíz elvégzéséhez, az öngondoskodástól egészen a munkavégzésig. Ezeknek a mozgásoknak a koordinálására kéz és vagy a lábak propriocepciós rendszerét használjuk, ami lehetővé teszi, hogy pontosan tudjuk, a végtagjaink hol és hogyan helyezkednek el, milyen módon mozgathatjuk és használhatjuk őket, akár csukott szemmel is. A szem-kéz koordináció fejlesztési folyamata 4-14 hónapos kor körül kezd kialakulni, amikor a csecsemő felfedezi a végtagjait, az akaratlan és összerendezetlen mozgásokból tudatos és koordinált mozgás válik. (Ennek előfeltétele a megközelítőleg 3 hónapos korban kialakuló mélységészlelés képessége.) A vizuális bemeneti információk – figyelemorientáció érzékszervi stimuláció által – elérésének lehetőségével és a finommotorika fejlesztésével a baba elkezdi megfogni a környezetében elérhető tárgyakat, miközben folyamatosan fejlődő idegrendszere egyre összehangoltabbá teszi a a mozdulatait.
A szem-kéz koordináció alapja az optikai finomhangolás
A látás nemcsak a látásélességből áll, de magában foglalja:
- A két szem együttműködését (binokularitás).
- A szemmozgások jelzőmozzanatainak életkornak megfelelő státuszát:
- Akkomodáció: a szemlencse képes alkalmazkodni, azaz a megfigyelt tárgy távolságának megfelelően változik a vastagsága,
- Konvergencia: a két szem összehangolt mozgásának képessége.
- A szemmozgás tudatos irányítását.
- A fókuszálás bizonyos mértékű befolyásolását.
Az optikai finomhangoláson kívül a szem-kéz koordináció a finommotoros készségek életkornak megfelelő állapotát – a kéz és a kar kis izmainak koordinált mozgatását – igényli.
Szem-kéz koordináció életkornak megfelelő fejlődése
A szem és a kéz/láb együttes használatának, tudatos és precíz működtetésének a figyelem és a finommotorika fejlődéséhez hasonlóan, megvan a maga referenciakerete.
0-3 éves korig
- A tárgyak szemmel követésének képessége.
- A megragadás, elérés, önállóan evés és öltözködés kialakulása.
- Az alapvető irányok – fel, le, be, ki – megtanulása.
- A kisebb tárgyak manipulálása a finommotoros készségek koordinálásával.
3-5 éves korig
- Kialakul a hasznos kéz preferenciája (jobb vagy balkezesség, esetleg kétkezesség),
- Az irányok fogalmának pontosabb meghatározása (fel, le, be, ki, alá, mellé, elé, fölé, közé, stb.).
- A vízszintes mászás mellett kialakul a függőleges irányú mászás képessége, valamint az ugrás, futás, tolás, húzás és lépcsőzés is.
- A szem-kéz koordináció mellett a testtudatosság fejlődése, például különböző dallamoknak megfelelő ritmusban történő mozgás, azaz a tánckészség kialakulása.
5 éves kor felett
Ötéves koruk után a gyermekek tovább finomítják a már meglévő készségeiket, valamint megtanulják a munkavégzéshez szükséges összpontosítást, ami az iskolaérettség egyik alapfeltétele is.
- 5-7 év között rögzül a domináns kéz használata,
- ezzel párhuzamosan fejlődik a finommotorika, a kézügyesség.
A vizuális észlelés életkornak megfelelő státusza az iskolai munkához elengedhetetlen. Ebben a korban az iskolai előkészítést támogató játékok használata a figyelem fejlesztése mellett sokat lendíthet a szem-kéz koordináción is.
A szem-kéz koordinációs nehézségek
A szem-kéz koordináció nehézségei mögött a következő problémák bújhatnak meg elsősorban:
- Látásromlás/vesztés,
- Ataxia (az önkéntes mozgások koordinációjának zavara, hiánya),
- A hipertóniás (rendellenesen megnövekedett tónusú) izomzat befolyásolja az izmok nyúlási képességét.
Mindez a következőképpen befolyásolhatja a gyermek fejlődését:
- Rajz- vagy az íráskészség életkortól elmaradott.
- Színezés közben nem tudnak a vonalakon belül maradni.
- A nagymozgások fejlődése is lelassul, vagy akár el is marad (nem tudnak labdát elkapni vagy rúgni.)
Ha a nagymozgások és a finommotorika elmarad az életkornak megfelelő szinttől, fennáll a szem-kéz koordináció fejlődésének problémája, ami miatt a gyermekorvos bevonása szükségessé válik. Ha nincs szervi probléma a háttérben, fejlesztő pedagógus segítségével és játékok bevonásával lehet fejleszteni a szem-kéz koordinációt. A nagymozgások elmaradásakor érdemes az egyensúlyérzék fejlesztésével is foglalkozni, amihez például a nagyméretű érzékelő labdák nyújtanak hatékony támogatásért.
Hogyan támogathatja egy szülő a szem-kéz koordináció fejlődését?
Számos játék és tevékenység támogatja a szem-kéz koordináció fejlesztését, amelyben a nagymozgásos játékok ugyanolyan fontossággal bírnak mint a finommotoros készségeket fejlesztő játékok. Az idegrendszer fejlődéséhez ugyanis elengedhetetlen a fizikai igénybevétel, azaz a rendszeres futkározás, mászókázás, hintázás.
Ilyen játékok és játéktevékenységek például:
- lufi ütögetés és kalapálós játékok,
- labda elrúgása és elkapása,
- hablabda, később teniszlabda ütögetése előbb kézzel, majd ütővel,
- kisebb-nagyobb kockákból, blokkokból álló építőjátékok használata,
- barkácsolós játékok használata,
- gyöngyfűzés,
- váltóversenyek, például akadálypályák készítése a kertben, vagy beltéren különböző méretű dobozok, puffok és párnák, padok bevonásával,
- pontösszekötő játékok, golyós fali játékok használata.
- színezők, kifestők.
Fontos!
- A szem-kéz koordináció problémáinak felfedezése annál korábban történhet meg, minél több hasznos időt töltünk a gyermekkel!
- A közös játék és a napi tevékenységek során ne feledkezzünk meg elismerésünk verbális kifejezéséről sem.
- A sikertelen kísérletek a kudarctűrő képességét fejlesztik, de hogy ezt ne frusztrációként élje meg, az ölelés és a támogató attitűd mellett nélkülözhetetlen a gyermek szóbeli megerősítése.
Az interaktív játékok helyett keressünk olyan elfoglaltságot, amiben a gyermek nemcsak a finommotoros készségeit teheti próbára, de a testi erejét, ügyességét, egyensúlyérzékét is.